Kuinka monen yrityksen myyjä voi sanoa aidosti nauttivansa kylmäsoittamisesta?
Väittäisin että valtaosa myyjistä pitää myynnin alkupään hommia, kylmäsoittamista ja buukkausta, huomattavasti epämieluisampina kuin itse kaupantekoa.
Miksi?
Myyjät eivät nauti kylmäsoitoista, eivätkä usein saa niissä parasta osaamistaan esille. Koska on selvää, että huippumyyjä ei välttämättä ole huippubuukkaaja.
Onnistuneeseen myyntitapaamiseen ja kaupantekoon tarvitaan aivan toisenlaisia taitoja kuin myyntitapaamisten sopimiseen, vaikka molempia tekeekin myynnin ammattilaiset.
Siinä missä hyvä myyjä klousaa kaupan vakuuttavalla olemuksellaan, ratkaisukeskeisellä lähestymistavallaan ja loistavilla myyntiargumenteillaan, buukkaajan tehtävä ei koskaan ole tehdä tarjousta tai myydä.
Buukkaus ei ole myyntiä
Buukkaajan tehtävä on siivilöidä suurestakin soittorekisteristä kultahippuset, eli huippuasiakkaat.
Buukkauksessa kyse on siitä, että herätetään potentiaalisten asiakkaiden kiinnostus, luodaan heille tarve palvelulle tai tuotteelle sekä sovitaan tapaaminen.
Tämä kaikki tehdään tyrkyttämättä ja jätetään asiakkaalle positiivinen ensivaikutelma yrityksestä.
Hyvän buukkauksen ei siis ole tarkoitus kääntyä myyntipuheluksi.
Buukkauksen ulkoistaminen järkevöittää ajankäyttöä
Buukkaus on pitkäjänteisyyttä vaativaa hommaa ja haukkaa yleensä sekä ajallisesti että henkisesti suurimman siivun koko myyntiprosessista.
Mikäli myyjä hoitaa kylmäsoitot itse, vie puhelut helposti suurimman osan työpäivästä. Ja samalla tietenkin kaikki buukkaukseen käytetty aika on pois varsinaisesta hommasta, eli myynnistä ja kaupanteosta.
Sadankin soiton päivätahdilla valtaosa puheluista päättyy yleensä sanoihin “en ehdi nyt”, “en ole kiinnostunut”, “ei ole ajankohtaista” tai “ei kiitos”. Joskaan ei todellakaan aina näin säyseään sävyyn.
Tuloksettomat kylmäsoitot vaikuttavat myyjän motivaatioon
Huono “hitrate” johtuu usein jo pelkästään siitä, ettei myyjällä ole prospektointiin ja laadukkaiden soittolistojen rakentamiseen riittävästi resursseja; aikaa tai työkaluja.
Jos soittolista ei ole kunnossa ja kylmäsoitot ovat lähempänä hakuammuntaa, on tietenkin selvää, että soittaminen on tuloksettomampaa.
Samalla myös motivaatio tekemiseen laskee hieman jokaisen epäonnistuneen tai turhan soiton jälkeen. Tulospaineet ja pettymys saavat helposti henkisen niskaotteen.
Buukkaaja on kylmäsoittojen ammattilainen
Monelle myyjälle buukkaaminen on siis pakkopullaa, vaikka he kaupanteossa olisivat vailla vertaansa. Siinä missä hyvä myyjä loistaa kauppojen klousaamisessa ja face-to-face -tapaamisissa, voi tapaamisten sopiminen samalle ihmiselle olla todella haastavaa.
Kokeneelle ja ammattitaitoiselle buukkaajalle luuriin tarttuminen sen sijaan on ennen kaikkea mahdollisuus, jolla on korkea odotusarvo. Myös suhtautuminen koko prosessiin on erilainen ja näkyy sovittujen tapaamisten määrässä sekä laadussa.
Suurin ero on siinä, että buukkaaja on nimenomaan myyntitapaamisten sopimiseen erikoistunut ammattilainen, mikä tarkoittaa, että hänellä on tarvittava osaaminen, kokemus, työkalut ja aika siihen.
Onneksi kaikkea ei ole pakko tehdä itse
Miksei buukkausta sitten haluta ulkoistaa?
Onko pelkona, että myyjille tarjoillaan potentiaaliset asiakkaat kultatarjottimella ja he pääsevät vain suoraan nakuttamaan helppoa kauppaa ilman omaa vaivannäköä?
Mitä sitten, jos onkin?
Itse näen tämän ennemminkin mahdollisuutena kuin kauhuskenaariona.
Buukkauksen ulkoistaminen vapauttaa enemmän aikaa myyntitapaamisiin, mikä luonnollisesti näkyy myös tuloksissa.
Kun ammattitaitoinen buukkaaja hoitaa kylmäsoitot ja sopii laadukkaita tapaamisia, myyjillä jää enemmän aikaa keskittyä siihen, minkä he parhaiten osaavat eli kaupantekoon.
Buukkauksen ulkoistaminen onkin siis mitä suurimmissa määrin fiksua ajankäyttöä, joka tehostaa myös myyjän helposti pirstaleista työpäivää.
Toimialakohtainen osaaminen
Toinen tyypillinen este buukkauksen ulkoistamiselle on epäilys siitä, ettei ulkopuolinen buukkaaja pysty puhumaan vakuuttavasti yrityksen spesifistä tuotteesta tai palvelusta, koska substanssiosaaminen puuttuu.
Uskallan kuitenkin väittää, että kalenterin täyttämisessä syvällistä asiaosaamista olennaisempaa on taito herättää kuulijassa tarve tuotetta tai palvelua kohtaan.
Se ei kuitenkaan tarkoita, että hyvä buukkaaja koskaan lähtee täysin soitellen sotaan. Luotettava buukkausyritys perehtyy aina huolellisesti myytävään tuotteeseen tai palveluun ja tietää siis, mistä puhuu.
Kun kiinnostus on herätetty, myyjän tehtäväksi jää myyntitapaamisessa vastata kaikista kiperimpiin kysymyksiin.
Buukkaus, joka maksaa itsensä takaisin
Myös riski buukkauspalvelun testaamisessa on vähäinen, kun työ ulkoistetaan tekijälle, joka laskuttaa vain toteutuneista myyntitapaamisista – eikä mistä tahansa tapaamisista, vaan yhdessä sovitut laatukriteerit täyttävistä.
Tapaamisten määrällinen kasvu ei siis toimi takeena myynnin kasvulle, ja siksi on ensiarvoisen tärkeää löytää buukkaukseen kumppani, joka pystyy tarjoamaan laadullisesti korkeatasoisia buukkeja.
Laadukkaiden tapaamisten määrällisen kasvun myötä myös myyntitulos kasvaa.
Oikeat työkalut
Laadukkaiden myyntitapaamisten sopiminen edellyttää huolellista prospektointia eli potentiaalisten asiakkaiden tunnistamista.
Tämä puolestaan edellyttää, että yritys ja buukkaaja ovat yhdessä määritelleet tarkasti, millaista kohderyhmää lähdetään tavoittelemaan ja millainen yrityksen ihanneasiakas oikeastaan on.
Ensin sovitaan siis reunaehdot, esimerkiksi kohderyhmän toimialan, liikevaihdon ja henkilöstömäärän mukaan. Tämän jälkeen buukkaaja hyödyntää omia työkalujaan soittolistojen rakentamiseen ja taitojaan tunnistaa oikeat asiakkaat ja suotuisat ajankohdat erilaisten ostosignaalien avulla.
Loppu on kiinni sinusta
Asiansa osaava buukkaaja tekee puhelimessa huolellisen pohjatyön ja tarjoaa hyvät edellytykset menestyksekkäälle myyntitapaamiselle. Kun kiinnostus ja tarve on herätetty, päästään tapaamisessa todennäköisemmin lähemmäs kaupantekoa ja loppu on kiinni enää myyjästä.
Miksi ulkoistaa buukkaus?
Oletko miettinyt buukkauksen ulkoistamista?
Haluatko kuulla, miten Laatusoitot voisi tehostaa myyntiänne?
Varaa ilmainen kartoitus.
Ictis Oy
Palvelut
Ictis Oy on vuodesta 2019 lähtien toiminut ketterä uusasiakashankintaan erikoistunut kumppani. Tavoitteenamme on tehostaa ja helpottaa B2B-myyntityötä laadukkaan buukkauspalvelun ja kotimaisen soittorobottijärjestelmän avulla.