Erilaiset soittorobotit ja automaattiset puhelujärjestelmät ovat lisääntyneet tasaiseen tahtiin viime vuosien aikana. Mitkä asiat soittorobotin käytössä mietityttävät ja miksi robottipuhelu on osoittautunut käytännössä brändi- ja asiakasystävällisemmäksi tavaksi viestiä?
Moni saattaa ajatella, että mielikuvat robottipuheluista ovat lähinnä negatiivisesti latautuneita.
On selvää, että uusi ja vielä toistaiseksi melko tuntematon soittorobotti herättää epäileväistäkin suhtautumista. Herää kysymyksiä muun muassa siitä, millaisia brändimielikuvia robotti synnyttää, onko se laillista ja johdetaanko vastaanottajia puheluissa harhaan?
Kokemus vastuullisesti toteutetuista roboteista on kuitenkin itse asiassa täysin päinvastainen; asiakas- ja brändiystävällinen.
Mikä on soittorobotti?
Soittorobotti on automatisoitu soittojärjestelmä, joka soveltuu etenkin B2B-toimialojen liidihankintaan, tiedottamiseen ja massaviestintään.
Soittorobotti mahdollistaa suurien ihmismäärien kontaktoimisen nopeasti, sillä robotti voi soittaa jopa yli 20 000 puhelua tunnissa ja sen tehokkuus on ihmiseen verrattuna 2500-kertainen.
Robottipuhelu perustuu valmiiksi nauhoitettuun spiikkiin, jossa voidaan kartoittaa esimerkiksi asiakastyytyväisyyttä tai potentiaalisen B2B-asiakkaan kiinnostusta palvelua kohtaan sekä halukkuutta kuulla aiheesta lisää.
Robotti voidaan siis automatisoida soittamaan yrityksen soittolistoja tai muista yritysrekistereistä erilaisin kriteerein rakennettuja soittolistoja ihmisen puolesta.
Robottipuhelun vastaanottajalla on päätösvalta
Robottipuhelun vastaanottaja voi yksinkertaisesti numeronäppäimiä painamalla kertoa esimerkiksi toivooko yhteydenottoa yritykseltä, eli onko ok, jos yhteyshenkilö soittaa perään.
Mikäli kyseessä on esimerkiksi asiakastyytyväisyyskysely, on tavoitteena saada puhelun vastaanottaja ilmaisemaan tyytyväisyytensä tai tyytymättömyytensä palvelun laatuun tiettyä numeronäppäintä painamalla.
Yhtä helposti numeronäppäintä painamalla vastaaja voi myös valita ilmoittavansa yritykselle, ettei enää jatkossa halua vastaanottaa heiltä lainkaan robottipuheluita.
“Mikäli haluat kuulla lisää palvelustamme, valitse numeronäppäin 1.
Jos haluat estää meiltä tulevat robottipuhelut jatkossa, valitse numeronäppäin 3”
Kuulijalla on siis täysi valta itse päättää, miten puhelu etenee, ja tämä on tietysti nopeuden ohella soittorobotin ehdoton kilpailuetu.
Soittorobotti ei jankuta tai väitä vastaan
Harva varmaan kokee epämiellyttävänä ajatuksen, että soittajalle voisi sanoa suoraan “ei kiitos” tietäen, että puhelu päättyy siihen, ilman närkästyneeksi muuttunutta äänensävyä, ilman jatkokysymyksiä tai jankuttamista.
Robottipuhelussa tämä on mahdollista.
Silloin ei tarvitse edes kohteliaisuuden vuoksi kuunnella, jos aihe ei ole ajankohtainen. Ei tarvitse miettiä soittajan tunteita tai yrittää turhaan saada puheenvuoroa spiikin väliin, vaan voi hyvillä mielin vaikka sulkea luurin tai painaa ohjeen mukaista numeronäppäintä, jos aihe ei kiinnosta.
Soittorobotti ei loukkaannu, ärsyynny, tyrkytä tai jankuta.
Asiakas- ja brändiystävällinen vaihtoehto
Toisin sanoen soittorobotti on mainettaan huomattavasti asiakasystävällisempi markkinointiviestinnän työkalu.
Perinteiseen puhelinmyyntiin verrattuna hyvällä maulla toteutettu robottipuhelu on neutraalimpi tapa lähestyä kohderyhmää. Robotti menee ystävällisesti mutta jaarittelematta suoraan asiaan.
Puhelu on nopea, eikä herätä ärtymystä kiireenkään keskellä, sillä se ei turhaan tuhlaa vastaanottajansa aikaa. Ohjakset ovat koko ajan kuulijalla.
Kiinnostuneelle kuulijalle voidaan lähettää lisätietoa tai esimerkiksi linkki yrityksen verkkosivuille, jossa hän voi rauhassa tutustua aiheeseen, kun siihen on hyvä hetki.
Avoin ja luotettava lähestymistapa
Nimestään huolimatta robottipuhelu ei suinkaan ole mikään monotonisella robottiäänellä puhuttu viesti, vaan miellyttävällä ihmisäänellä etukäteen nauhoitettu brändin mukainen spiikki.
Hyvä soittobotti ei kuitenkaan koskaan johda puhelun vastaanottajaa harhaan ja aseta tätä kiusalliseen tilanteeseen, jossa vastaaja esimerkiksi erehtyisi pitämään soittajaa ihmisenä ja ryhtyisi puhumaan botille.
Asiakasystävällisessä ja samalla brändiystävällisessä puhelussa tehdään aina heti kättelyssä selväksi vastaajalle, että kyseessä on robottipuhelu.
Se on yksinkertaista:
“Ictiksestä Janne Lumikko tässä terve – Tämä on automaattinen puhelu […]”
Ovatko soittorobotit sallittuja?
Vaikka soittorobotit soveltuvat B2B-yritysten liidihankintaan, ei niiden tavoitteena tulisi koskaan olla kaupanteko.
Soittorobotti voi hoitaa kylmäsoittoja yritysten päättäjille ja tehdä myynnin ensikosketuksen, mutta tavoitteena on vasta kartoittaa vastaajien keskuudesta ne, jotka ovat kiinnostuneita kuulemaan lisää.
Vastuullisen soittorobottipalvelun kanssa puhelun vastaanottajan ei siis tarvitse pelätä myöskään sitä, että tulisi esimerkiksi vahingossa tilanneeksi jotakin puhelun aikana.
Kuluttajapuolella robottipuheluita ei sen sijaan saa käyttää markkinointiin ja myyntiin ilman kuluttajan nimenomaan tätä tarkoitusta varten antamaa suostumusta.
Hyödyllistä dataa soittorobotin kehittämiseen
Robottipuheluista saadaan kattava raportti, josta on helppo katsoa, mikä toimii ja mikä ei.
Datan avulla voidaan vertailla esimerkiksi erilaisten spiikkien ja kampanjoiden tehokkuutta. Ovatko vastaanottajat katkaisseet puhelun herkemmin tiettyjen spiikkien kohdalla tai reagoineet toisiin positiivisemmin?
Datan avulla voidaan tietenkin tehdä myös jatkotoimenpiteitä ja kontaktoida kiinnostuneet yritysasiakkaat esimerkiksi myyntitapaamista silmällä pitäen.
Miksi hankkia soittorobotti?
Kiinnostuitko soittorobotin mahdollisuuksista?
Varaa ilmainen kartoitus, niin katsotaan millaisista
kampanjaratkaisuistamme yrityksesi hyötyisi eniten.
Ictis Oy
Palvelut
Ictis Oy on vuodesta 2019 lähtien toiminut ketterä uusasiakashankintaan erikoistunut kumppani. Tavoitteenamme on tehostaa ja helpottaa B2B-myyntityötä laadukkaan buukkauspalvelun ja kotimaisen soittorobottijärjestelmän avulla.